PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA JAM DINDING TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI DAN NUMERASI

Prima Cristi Crismono, Fadilatul Nur Khumayroh

Abstract


The purpose of this study is to analyze the extent to which the use of wall clock media can improve the literacy skills of elementary school students, as well as to examine its impact on enhancing numeracy skills at the same educational level. This research employs a quantitative approach using a quasi-experimental design to measure the effect of wall clock media on students' literacy and numeracy abilities. The research methodology involves an experimental type with control and experimental group design. Based on the results, it can be concluded that the use of wall clock media has a significant positive impact on improving the literacy and numeracy skills of elementary school students. This medium has been proven to effectively enhance learning outcomes.


Full Text:

PDF

References


Aisyah, S. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Jam Pada Pembelajaran Mengenal Waktu Siswa Kelas II SDN Banyuajuh 02. Journal of Education for All, 1(4), 317–324. https://doi.org/10.61692/edufa.v1i4.76

Apriliani, S. P., & Elvira Hoesein Radia. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532.

Aulia, A., Putri, A. A., & Kowiyah, K. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Materi Bilangan dan Pengukuran Siswa Kelas II Sekolah Dasar Jakarta. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 9. https://doi.org/10.47134/ppm.v1i2.305

Bahreizy, M. F., & Pratikno, A. S. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Alat Peraga Jam Numerasi Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Kelas V SD Muhammadiyah Gembyang Kabupaten Lamongan. Educatio, 19(2), 210–216. https://doi.org/10.29408/edc.v19i2.26147

Crismono, P. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Palintarmatika terhadap Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Gammath : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 8(2), 135–142. https://doi.org/10.32528/gammath.v8i2.984

Crismono, P. C. (2023). Statistik Pendidikan: untuk penelitian dengan pendekatan kuantitatif baik parametric maupun nonparametrik dan dilengkapi dengan penggunaan SPSS. UIJ Kyai Mojo.

Crismono, P. C. (2024). Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Ptk, dan Penelitian Pengembangan.

Crismono, P. C., Suryaningrum, C. W., & Jatmikowati, T. E. (2024). Pengaruh model pembelajaran connecting, organizing, reflecting, extending terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika. SIGMA, 9(2), 135–140.

Enjeli, D. R., & Aryani, Z. (2024). Penggunaan Media Jam Analog Berbasis Project Based Learning (PJBL) Efektif Meningkatkan Prestasi Belajar Satuan Waktu Matematika Sekolah Dasar. Insan Cita Pendidikan, 3(1), 1–8.

F. Syifa, A. Noer, A. L. et al. (2025). Jurnal Pendidikan Integratif Jurnal Pendidikan Integratif. 6(2), 169–183.

Firda Bareki, Agus, Adiyana Adam, B. (2024). Menanamkan Cinta Membaca melalui Program Literasi Bagi Siswa Kelas V SD Negeri 49 Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Wahana Perndidikan, 10(9), 894–907.

Herdzina, J., & Lauricella, A. R. (2020). Media Literacy in Early Childhood Report: Framework, Child Development Guidelines, and Tips for Implementation. 1–54.

Hidayat, R. N., Crismono, P. C., & Pitasari, M. A. R. (2025). Pengembangan Pembelajaran Matematika Outdoor dengan Aplikasi Match City Map Pada Stool Taman. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 6(1), 48–58.

Hukom, R., Setiadi, M. H., Ambon, U. D., Ambon, K., Padjadjaran, U., Bandung, K., Barat, J., Info, A., Media, S., Fraud, D., Enforcement, L., & Framework, R. (2025). Pengaruh Media Sosial terhadap Pola Kejahatan di Era Digital: Studi Kriminologi dengan Pendekatan Netnografi. 3(1), 750–768. https://doi.org/10.51903/perkara.v3i1.2353

Kaminem. (2016). Penggunaan Media Jam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Waktu pada Siswa Kelas II SD Inpres 98 Klafdalim Distrik Moisegen Kabupaten Sorong. Jurnal Pendidikan, 4(1), 28–32.

Mahera, R. M., Suryadi, N., Prodi, P., Syariah, E., Islam, U., Sultan, N., & Kasim, S. (2025). Transformasi Mekanisme Pasar Dalam Ekonomi Berbasis Teknologi Digital. 02(June).

Meo, T. D., Qondias, D., Wau, M. P., & Noge, M. D. (2024). Penerapan Media Jam Untuk Meningkatkan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Mabhambawa (Studi Kolaboratif Gerakan Numerasi Sekolah). Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(1), 357–364. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1328

Muhtaj, M., Alviansyah, D., Nailah, F., & Murtiyani, T. (2025). Vocational : Journal of Educational Technology Effectiveness of Big Clock Media in Teaching Analog Clock to Grade 1 Elementary School Students. 1(2), 85–92.

Multahada, A. (2024). Enhancing Early Literacy and Numeracy Skills through Diverse Media. GENIUS Indonesian Journal of Early Childhood Education, 5(1), 41–56. https://doi.org/10.35719/gns.v5i1.149

Rafif, I. (2024). Kajian Teori : Pengaruh Model Pembelajaran STAD Berbantuan Alat Peraga Manipulatif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. PRISMA, Prosiding Seminar …, 7, 676–683.

Ramadhani, Z. A., & Suriani, A. (2025). Menumbuhkan Minat Baca pada Anak SD : Dari Dongeng Hingga Buku Pelajaran.

Rusanti, E., Arifin, I., & Yafie, E. (2025). Peran Guru Dalam Strategi Guru dalam Meningkatkan Minat Baca Buku Cerita Bergambar pada Anak Usia Dini : Sistematika Studi Literatur. Aulad: Journal on Early Childhood, 8(2), 754–765. https://doi.org/10.31004/aulad.v8i2.1008

Sari, L. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika Di MI Miftahul Huda Banding. 1–171.

Sehat, D. (2013). Peningkatan hasil belajar pada pembelajaran materi pengukuran waktu dengan pemanfaatan media jam. Jipp, 2(7).

Siller, H. S., & Ahmad, S. (2024). The Effect of Concrete and Virtual Manipulative Blended Instruction on Mathematical Achievement for Elementary School Students. In Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (Issue December). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/s42330-024-00336-y

Subandowo, M. (2022). Teknologi Pendidikan di Era Society 5.0. Jurnal Sagacious, 9(1), 24–35.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan R&D,Bandung: Alfabeta 2017.

Prima Cristi Crismono, statistik Pendidikan, jember:UIJ-kyai mojo 2023. Hml 145




DOI: http://dx.doi.org/10.53712/sigma.v11i1.2770

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Cek Pengunjung

Indexed by:

  

Published by Prodi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Madura
Jl. Raya Panglegur Km 3,5 Pamekasan
Phone: (0324) 322231
website: http://http://ejournal.unira.ac.id/index.php/jurnal_sigma/index

Email: math@unira.ac.id 

Creative Commons License
SIGMA by Universitas Madura is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.