ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI SPLDV TINGKAT SMP DITINJAU PADA GAYA BELAJAR

Nur Syifa Fauziah, Meyta Dwi Kurniasih

Abstract


This study uses a qualitative approach. This study aims to explain SPLDV and describe problem solving abilities that pay attention to student learning styles. The subjects used were 116 students of class VIII SMP NEGERI 10 JAKARTA selected, where later there would be 9 students who were selected according to their learning styles and descriptions of the steps for solving problems with the polya stages. Researchers collected data in the form of questionnaires, tests and interview guidelines. Based on the results of the research, the following conclusions can be drawn: 1) The ability to solve mathematical problems by teaching Poly steps allows students to understand problems, plan problem solving, and implement problem solving plans. 2) Students' mathematical problem solving abilities with auditory learning style according to Polya's stages are able to understand problems, develop problem solving plans, implement problem solving plans, and review problem solving results; 3) Mathematical problem solving ability A student with a kinesthetic learning style according to a kinesthetic learning style has a higher problem understanding and poor ability to carry out problem solving plans in terms of his ability to perform calculations according to the formula used. Mainly used for addition, multiplication, and division. Ability to review learning styles from problem solving results.


Keywords


Analysis, Mathematical Problem Solving Ability, Learning Style

Full Text:

PDF

References


Anggraini, R. D., & Hendroanto, A. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas VIII ditinjau dari gaya belajar A . Pendahuluan Salah satu tujuan pembelajaran matematika adalah agar siswa memiliki kemampuan memecahkan masalah . Menurut Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 mengen. 12(1), 31–41.

Argarini, D. F. (2018). Analisis Pemecahan Masalah Berbasis Polya pada Materi Perkalian Vektor Ditinjau dari Gaya Belajar. Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 91. https://doi.org/10.33477/mp.v6i1.448

Astuti, P., Indaryanti, Santoso, B., Septiana, D., & Atika. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP Dengan Soal-soal Pemodelan. Prosiding Seminar Nasional 20 Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang 25 November 2017, November, 188–192. http://www.univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/Prosidingpps/article/view/1461

Darsono, D., Santia, I., & Jatmiko, J. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Aljabar Siswa SMP Melalui Pembelajaran Modul Aljabar Berbasis Relational Thingking. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(2), 119. https://doi.org/10.25273/jipm.v6i2.1517

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601

Gabriella, J., & Imami, A. ihsan. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Materi Spldv. Maju, 8(1), 454–458.

Hernacki, B. D. (2010). Quantum Learning Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.

Lineaus, J. F., Rizal, M., & Anggraini, A. (2016). Analisis Pemecahan Masalah Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Kelas X Sma Negeri 1 Banawa Berdasarkan Langkah-Langkah Polya. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 3(3), 1–15.

Matematika, J., Matematika, F., Ilmu, D. A. N., & Alam, P. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas X Dalam Pembelajaran Discovery Learning Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. In Unnes Journal of Mathematics Education (Vol. 5, Issue 1). https://doi.org/10.15294/ujme.v5i1.9344

Nama, T. (2020, Oktober 22). ayomenulis.id. Retrieved from sidu: https://ayomenulis.id/artikel/ini-dia-hasil-survei-pisa-tentang-kualitas-pendidikan-di-indonesia-dalam-3-tahun-terakhir

Pendidikan, P. P. (2019, - -). hasilun.puspendik.kemdikbud.go.id. Retrieved from Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan: https://hasilun.puspendik.kemdikbud.go.id/#2018-2019!smp!capaian_nasional!99&99&999!T&T&T&T&1&unbk!1!&

Program, J., & Pendidikan, S. (2021). DITINJAU DARI GENDER DAN GAYA BELAJAR Universitas Tidar , Magelang , Indonesia Universitas Negeri Yogyakarta , Sleman , Indonesia Abstrak PENDAHULUAN Matematika merupakan salah satu cabang ilmu pengetahuan yang memegang peranan Matematika sangat diperluka. 10(1), 240–251.

Rosita, I., Chaerul, A., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Jenis Kelamin Siswa Dalam Menyelesaikan Materi Segitiga. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.24176/anargya.v4i1.6139

Umrana, Edi Cahyono, M. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa ( Analysis of mathematical problem solving abilities in terms of student learning styles ). Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 67–76.

Visitasari, R., Yuli, T., & Siswono, E. (2013). Kemampuan siswa memecahkan masalah berbentuk soal cerita aljabar menggunakan tahapan analisis newman. MathEdunesa, 2(2).

Zain, M., Idris, M., & Rizal, M. (2016). Analisis Pemecahan Masalah Aljabar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 3 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 3(3), 358–372.




DOI: http://dx.doi.org/10.53712/sigma.v7i2.1373

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Cek Pengunjung

Indexed by:

  

Published by Prodi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Madura
Jl. Raya Panglegur Km 3,5 Pamekasan
Phone: (0324) 322231
website: http://http://ejournal.unira.ac.id/index.php/jurnal_sigma/index

Email: math@unira.ac.id 

Creative Commons License
SIGMA by Universitas Madura is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.