Profile of Class VII Students' Abilities at SMPN 8 Pamekasan in Solving Mathematical Problems in The Form of Story Problems on Flat-Formed Material

Hairus Saleh, Yuliana Trisanti

Abstract


This research aims to describe the profile of students with high, medium and low mathematical abilities in solving word problems on flat shapes. This study used descriptive qualitative method. Supporting instruments include mathematical ability tests, problem solving tests and interview guides. The data obtained from this research are the results of students' mathematical ability tests and the results of mathematical problem solving tests in the form of story questions, both written tests and interviews. The results of this research are that students with high mathematical abilities in understanding problems, planning solutions, carrying out solutions and re-examining problem solving are included in the good category. Students with moderate abilities in understanding problems are quite good, in planning solutions they are quite good, in carrying out problem solving plans they are in the poor category and in re-examining solutions they are not good enough. Students with low mathematical abilities in understanding problems are in the fairly good category, in planning solutions are quite good, while in carrying out and re-examining problem solving they are in the not so good category.

Keywords


Problem Solving; Story Problems; Math Skills

Full Text:

PDF

References


Aini, S. D., Jannah, U. R., & Masruroh, R. (2017). Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Trigonometri. Jurnal SIGMA, 3(1), 17–25.

Ani, E, U. & Rahayu, P. (2017). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Berbentuk Soal Cerita Materi Bangun Ruang. Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika, 1 (1): 42-44.

Anisa, Witri N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistic Untuk Siswa SMP Negeri Di Kabupaten Garut. (Online), 1 (1): 4.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asmana, A, T. (2018). Profil Komunikasi Matematika Tertulis dalam Pemecahan Masalah Matematika di SMP ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4 (1): 3.

Isroil, A, Budayasa, K, & Masriyah. (2017). Profil Berfikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal riview Pembelajaran Matematika, 2 (2): 95.

Laily, I. F. (2014). Hubungan kemampuan membaca pemahaman dengan kemampuan memahami soal cerita matematika sekolah dasar. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 3 (1): 56.

Listanti, D, R, & Mampouw, H, L. (2020). Profil Pemecahan Masalah Geometri Oleh Siswa Smp Ditinjau dari Perbedaan Kemampuan Matematika. Cendikia (Jurnal Pendidikan Matematika), 4 (1): 366.

Maulidia, Qoriatul Qomariyah. (2018). Profil Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Memecahkan Masalah Trigonometri Berdasarkan Kemampuan Matematika. Universitas Madura. (Skripsi Tidak Dipublikasikan).

Oktaviana, D. (2017). Analisis tipe kesalahan berdasarkan teori newman dalam menyelesaikan soal cerita pada mata kuliah matematika diskrit. Edu Sains: Jurnak Pendidikan Sains & Matematika, 5 (2): 22-31.

Pramono, A. J. (2017) Aktivitas Metakognitif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Kemampuan Matematika. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, Kreano 8 (2) : 133-142

Sahrudin, Asep. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Means-Ends Analysis Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Mahasiswa. (Online), 4 (1).

Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1 (1): 163-177.

Widarti, A. (2013) Kemampuan Koneksi Matematis Dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual Ditinjau dari Kemampuan Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 2013 - academia.edu

Yuwono, T, Supanggih, M, & Ferdiani, R. D. (2018) Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1 (2): 142.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 INTERAKSI : Jurnal Kependidikan



ISSN: 1412-2952

INTERAKSI are abstracting & indexing in the following databases:

Published by Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Madura
Jl. Raya Panglegur Km 3,5 Pamekasan Phone: (0324) 322231
website: http://ejournal.unira.ac.id/index.php/jurnal_interaksi/index

Email: interaksi@unira.ac.id

Creative Commons License
INTERAKSI Jurnal Pendidikan by Universitas Madura is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.