Analysis of Students' Creative Thinking in Proposing SPLDV Problems Viewed from Cognitive Abilities

Yuliana Trisanti, Hairus Saleh

Abstract


This research aims to describe the analysis of students' creative thinking in posing SPLDV problems in terms of students with high abilities and low abilities. This research is a qualitative descriptive study. The material used is Systems of Linear Equations in Two Variables (SPLDV). SPLDV are two linear equations that have solutions in the form of ordered pairs which can be represented by x, y. The results of the research are that students with high abilities in asking SPLDV problems can be included in the good category. Students with medium low ability in asking SPLDV problems are still in the sufficient category. Low ability students HY are only able to meet the indicators of creative thinking fluency. In planning and implementing SPLDV problem submissions, it is seen from cognitive ability, namely high ability and low ability are still categorized as lacking.

Full Text:

PDF

References


Amalina, I. K., Amirudin, M., & Siswono, T. Y. E. (2018). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pengajuan Masalah Matematika Semi-Terstruktur. Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 2(1), 40-49.

Dasih, Pramesti, R, A, I. (2021). Komunikasi Penyiaran Radio Genta Berbasis Budaya Bali: Perspektif Komunikasi Antarbudaya Denpasar. Nilacakra.

Dwiputri, F. A., & Anggraeni, D. (2021). Penerapan Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Sekolah Dasar yang Cerdas Kreatif dan Berakhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1267-1273.

Fazriyah, Nurul. (2016). Kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran abad 21 di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Febrianti, Y., Djahir, Y., & Fatimah, S. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 3(1), 121-127.

Firdausi, Y. N., Asikin, M., & Wuryanto, W. (2018, February). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar pada Pembelajaran Model Eliciting Activities (MEA). In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 239-247).

Fitriani, S., & Yarmayani, A. (2018). Pengembangan Rubrik Berpikir Kreatif Siswa Menengah Atas dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 33-38.

Komarudin, K., Sujadi, I., & Kusmayadi, T. A. (2014). Proses Berpikir Kreatif Siswa SMP Dalam Pengajuan Masalah Matematika ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa (Studi Kasus Pada Siswa Kelas Viii-h SMP Negeri 1 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2012/2013). Jurnal Pembelajaran Matematika, 2(1).

Muhsyanur. Pemodelan dalam Pembelajaran: Mendesain Pembelajaran menjadi Berkarakter dan Berkualitas. Jawa Barat: Forum Silaturahmi Doktor Indonesia.

Murdiyatmoko, Janu. Sosiologi: Memahami dan Mengkaji Masyarakat. PT Grafindo Media Pratama.

Mursalin, M., Nuraini, N. L. S., Purnomo, H., Damayanti, N. W., Kristanti, D., Rohim, A., ... & Muliana, M. (2018, September). The development of algebra teaching materials to foster students’ creative thinking skills in higher education. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1088, No. 1, p. 012101). IOP Publishing.

Pratiwi, I., Amaliyah, A., & Rini, C. P. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Di Kelas IV Mi Al-kamil Kota Tangerang. Berajah Journal, 2(1), 1-5.

Raharjo Marsudi dan Andri Setiawan, Matematika Untuk SMP/MTs Kelas VIII (Kurikurum 2013). Erlangga. 2019.

Siswono, Y, T. Dkk. (2022). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Matematika Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.

Soewardikoen, W, D. Metodologi Penelitian. Grasindo.

Sudarmanto, E. Dkk. (2021). Desain Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif. Yayasan Kita Menulis.

Tatag, Y. E. S. (2011). Level of student’ s creative thinking in classroom mathematics. Educational Research and Reviews, 6(7), 548-553.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 INTERAKSI : Jurnal Kependidikan



ISSN: 1412-2952

INTERAKSI are abstracting & indexing in the following databases:

Published by Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Madura
Jl. Raya Panglegur Km 3,5 Pamekasan Phone: (0324) 322231
website: http://ejournal.unira.ac.id/index.php/jurnal_interaksi/index

Email: interaksi@unira.ac.id

Creative Commons License
INTERAKSI Jurnal Pendidikan by Universitas Madura is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.